
Syncasso Cash-verslag 2024
Bestuursverslag
2024 was een goed jaar. We behaalden onze bedrijfsdoelstellingen en versterkten onze maatschappelijke impact. De focus lag hierbij op duurzame oplossingen, innovatie en het verder bouwen aan ons sterke team. In 2024 hebben we opnieuw belangrijke stappen gezet in het voorkomen en verminderen van schulden. Naast het incasseren van openstaande vorderingen, richten we ons op het bieden van perspectief aan debiteurklanten. Dit doen we met duurzame betaaloplossingen, maatwerk en een sterke focus op klantbeleving. Daarnaast dragen we bij aan financiële fitheid en educatie van jongeren.
Lees meer
Onze koers in 2024, samen bouwen aan een duurzame, digitale en toekomstbestendige organisatie.
Bestuursverslag
2024 was een goed jaar. We behaalden onze bedrijfsdoelstellingen en versterkten onze maatschappelijke impact. De focus hierin lag op duurzame oplossingen, innovatie en het verder bouwen aan ons sterke team. In 2024 hebben we opnieuw belangrijke stappen gezet in het voorkomen en verminderen van schulden. Naast het incasseren van openstaande vorderingen, richten we ons op het bieden van perspectief aan debiteurklanten. Dit doen we met duurzame betaaloplossingen, maatwerk en een sterke focus op klantbeleving. Daarnaast dragen we bij aan financiële fitheid en educatie van jongeren.
Dankzij technologische ontwikkelingen, zoals AI-aangestuurde processen, voorspelmodellen en strakke monitoring van kpi’s, signaleren we vroegtijdig risico’s en kunnen we snel en effectief ingrijpen. Door debiteurklanten structureel te helpen met het verbeteren van hun financiële situatie, helpen we niet alleen bij het oplossen van schulden maar ook bij het voorkomen op de lange termijn. Onze rol verschuift steeds meer van incasseren naar een bredere samenwerking met opdrachtgevers en ketenpartners.
Het aanpakken van de schuldenproblematiek blijft een uitdaging. Dit werd bevestigd in de publicatie van Het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische Schulden. Ons conceptwetsvoorstel ‘Meedelen in Beslag’ werd hierin erkend als een gewenste maatregel. Een bevestiging van onze impact en onderstreept het belang van innovatie binnen onze sector. Als kers op de taart wonnen we de Innovation Award voor dit conceptwetsvoorstel, een erkenning van onze vooruitstrevende aanpak.
Positief bedrijfsresultaat
Het betaalgedrag van debiteurklanten is redelijk stabiel gebleven. We hebben in 2024 17,4% meer nieuwe dossiers in behandeling gekregen ten opzichte van 2023. Dit komt door gewonnen aanbestedingen en benchmarks bij bestaande opdrachtgevers. Zij waarderen onze innovatieve en datagedreven aanpak, waarbij we met AI-voorspelmodellen, KPI-monitoring en een focus op continu verbeteren onze dienstverlening steeds verder aanscherpen. Onze bruto omzet is met 10.6% gestegen ten opzichte van 2023. Afgelopen jaar hebben we wederom een organisatie brede loonindexering doorgevoerd en een winstuitkering kunnen doen aan het hele team.
Het behalen van onze doelstellingen en successen in 2024 is te danken aan ons team, onze opdrachtgevers en ketenpartners. Samen maken we innovatie en groei mogelijk. We kijken met energie en ambitie uit naar 2025.
Directieteam
Het bestuur bestaat uit Michaël Brouwer, Joop Tromp en Jemuël Wilkes. Samen met Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk vormen zij het directieteam. Dit team waarborgt de kwaliteit binnen de organisatie en speelt snel in op nieuwe ontwikkelingen, met daarbij een sterke focus op een efficiënte procesorganisatie.

Kerncijfers
Partnership met onze opdrachtgevers
In 2024 heeft Syncasso opnieuw laten zien hoe belangrijk samenwerken is om de incasso- en gerechtsdeurwaardersbranche te verbeteren. Samen bereik je meer. Daarin verbeteren we niet alleen onze eigen processen, maar werken we ook met (keten)partners aan betere oplossingen voor mensen met schulden. Zo zorgen we voor betere oplossingen en hulp voor mensen met schulden en leggen we een stevig fundament voor een duurzame schuldenketen. In 2024 lag de focus op het verder uitbouwen van bestaande samenwerkingen.
Lees meer
Wat Syncasso waardevol maakt
Opdrachtgevers waarderen ons vanwege de sterke en duurzame samenwerkingen die we opbouwen. We combineren hierin persoonlijke aandacht met geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), data-analyse en slimme communicatiesystemen. Deze aanpak stelt ons in staat om vooruit te kijken en gerichte, efficiënte keuzes te maken.
In dialoog en kennisdeling
Om maatschappelijke en technologische uitdagingen aan te pakken, investeren we in dialoog en kennisdeling. Onze groeisessies en kennisbijeenkomsten bieden een platform om samen met schuldeisers en ketenpartners te werken aan het verbeteren van de schulddienstverlening. Waar mogelijk werken we samen om maatschappelijke, politieke en juridische uitdagingen aan te pakken en te verbeteren.
Daarnaast organiseerden we een groeisessie over de voorgestelde maatregelen in het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische Schulden ‘Naar een beter werkende schuldenketen’. Experts, schuldeisers en beleidsmakers bespraken de aanbevelingen uit het IBO-rapport en gingen in gesprek over de ambities van het kabinet en de voorgestelde veranderingen in het incassosysteem. Met deze sessie dragen we bij aan een gezamenlijke en effectieve aanpak van de uitdagingen in de schuldenketen.
Maatwerk
Wat ons onderscheidt, is onze focus op maatwerk. Dit komt tot uiting in de samenwerking met onze opdrachtgevers. In 2024 werkten we onder andere aan:
- Verbeteren van processen: We adviseerden opdrachtgevers voor aanpassingen in hun documentatie en processen om deze beter te laten aansluiten bij de geldende wet- en regelgeving zoals de WKI en de Ambtshalve toetsing. Daarnaast zetten we stappen om onze samenwerking efficiënter te maken door processen te digitaliseren.
- Inzicht door data en analyses: Via rapportages en analyses, beschikbaar dankzij onze Power BI, bieden we onze opdrachtgevers waardevolle inzichten in de prestaties van hun portefeuille. Deze inzichten vormen de basis voor regelmatige gesprekken waarin we resultaten en kansen bespreken om verbeteringen door te voeren.
- Procesoptimalisatie bij opdrachtgevers: We hebben ons gericht op het verder optimaliseren van werkprocessen bij opdrachtgevers, waarbij de nadruk lag op kwaliteitsverbetering en efficiency. Dit leidde tot positieve resultaten en bevestigt de kwaliteit van bestaande processen.
- Ondersteuning bij wetgeving: In 2024 adviseerden we onze opdrachtgevers en ondersteunden hen bij de implementatie van de WKI-wetgeving. We hielpen hen met oplossingen en zorgden ervoor dat hun processen en systemen tijdig in lijn werden gebracht met de nieuwe wettelijke vereisten.
Innovatieve samenwerkingen en pilots
Om onze aanpak verder te ontwikkelen, hebben we verschillende innovatieve pilots opgezet:
- Contactherstel voor kwetsbare groepen: Binnen een aparte dienstverlening in de organisatie richten we ons op het herstellen van contact tussen de debiteurklant en onze opdrachtgevers. Dit draagt significant bij aan duurzaam klantherstel en houdbare oplossingen.
- Toekomstperspectief voor langdurige wanbetalers: Voor mensen die al enkele jaren in de Regeling betalingsachterstand zorgpremie van het CAK zitten, werken we aan kwijtingsafspraken. Hiermee bieden we hen weer uitzicht op een financieel stabiele toekomst.
- Artikel 96 Rv-pilot: In samenwerking met de Rechtbank Rotterdam werken we aan een laagdrempelige procedure waarin we debiteurklanten stimuleren op de zitting te verschijnen, begeleid door een schuldenfunctionaris. In meer dan 50% van de gevallen leidt dit tot een duurzame betaaloplossingen. Maar ook tot oplossingen waarin debiteurklanten worden doorverwezen naar schuldhulpverlening. Deze pilot breiden we in 2025 verder uit.
- Waterbegrenzing in plaats van afsluiting: Vanaf 2024 is het door een gerechtelijke uitspraak niet meer mogelijk om water af te sluiten op adressen waar minderjarigen zijn. We proberen vanzelfsprekend altijd waterafsluiting te voorkomen en zetten dit in minder dan 1% van de gevallen in. Samen met de waterleverancier onderzoeken we of de afsluit naar 0% kan. Hierin zoeken we naar alternatieven zoals bijvoorbeeld waterbegrenzing om te voorkomen dat nog grotere schulden ontstaan maar zetten we een sociaal acceptabele en rechtvaardige oplossing in. Deze aanpak, die we in 2025 uitrollen, zorgt ervoor dat er altijd een minimale hoeveelheid water beschikbaar blijft.
- PSD2 module ‘Goed Geregeld’: Syncasso onderzoekt voor verschillende opdrachtgevers hoe we met de inzet van PSD2 tot een duurzame betaalafspraak kunnen komen, passend bij de financiële situatie van de debiteurklant. PSD2 is een Europese wet waarmee derde partijen toegang tot betaalgegevens kunnen opvragen. Door gebruik te maken van Goed Geregeld hoeft de debiteurklant niet zijn inkomsten en uitgaven op te geven. Dit vinden debiteurklanten moeilijk omdat ze vaak geen overzicht hebben over hun inkomsten en uitgaven. Goed Geregeld biedt hierin een praktische oplossing.
Met deze initiatieven en samenwerkingen tonen we niet alleen onze innovatiekracht, maar ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Samen met partners werken we aan een toekomst met meer financiële zelfredzaamheid, een betere financiële gezondheid, en duurzame oplossingen voor schulden.
Innovatie & ICT
Maatschappelijk verantwoord incasseren is de drijfveer achter onze innovaties. Met als doel het verlagen van de kostendruk voor debiteurklanten en vroegtijdig signaleren van schuldenproblematiek. Door data-analyse, wetenschappelijk onderzoek en kunstmatige intelligentie ontwikkelen we geavanceerde modellen, automatiseren we processen en communiceren we persoonlijker. Zo verbeteren we continu onze dienstverlening en bieden we duurzame oplossingen bij complexe schuldsituaties.
We kunnen snel inspelen op de veranderende behoefte van de markt en opdrachtgevers doordat we de volledige cyclus van ontwerp, implementatie tot onderhoud in eigen beheer houden. Dit waarborgt bovendien een hoge mate van kwaliteit en beveiliging.

Innovaties in 2024
In 2024 zetten we wederom grote stappen in innovatie. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan centraal in onze vernieuwde tools en processen.
Innovatie & ICT
Ons IT & Data-team, bestaande uit deskundige ontwikkelaars, datawetenschappers en IT-professionals, ondersteunt deze strategie door systemen, tools en voorspelmodellen te ontwikkelen en beheren. Door de volledige cyclus van ontwerp, implementatie tot onderhoud in eigen beheer te houden, kunnen we snel inspelen op de veranderende behoeften van de markt en opdrachtgevers, terwijl we hoge kwaliteit en beveiliging waarborgen.
Innovaties in 2024
In 2024 zette we wederom grote stappen in innovatie. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan centraal in onze vernieuwde tools en processen.
Nieuwe Afdelingen: D&I en Business Support
We pasten onze organisatiestructuur aan door de afdeling Business Management op te splitsen in twee nieuwe afdelingen: Development & Innovation en Business Support. Deze wijziging is een belangrijke stap in het verder professionaliseren en optimaliseren van onze organisatie. De afdeling Development & Innovation heeft als doel de strategische en operationele waarde van informatie en technologie binnen Syncasso te maximaliseren. Dit team richt zich op het ontwikkelen van systemen en tools die de prestaties van de organisatie verbeteren, evenals het implementeren van innovatieve technologieën om onze businessdoelen te ondersteunen. De afdeling Business Support ondersteunt en optimaliseert onze operationele activiteiten. Met een sterke focus op het leveren van waarde aan zowel de business als onze opdrachtgever, draagt deze afdeling bij aan de efficiëntie en effectiviteit van processen. Het team richt zich op het verbeteren van werkprocessen en het bieden van change management en IT-ondersteuning voor andere afdelingen binnen Syncasso. Deze nieuwe structuur draagt bij aan een snellere en effectievere uitvoering van strategische projecten en operaties.
Overstap naar Voca: Modernisering van Communicatie
In juli stapte we over naar Voca, ons nieuwe telefonieplatform, in combinatie met Microsoft Teams. Voca biedt ons een toekomstbestendige oplossing, waarmee we zowel interne samenwerking via Teams als externe communicatie kunnen verbeteren. Hoewel de overgang enkele uitdagingen met zich meebracht zetten we hiermee een belangrijke stap richting een efficiëntere en veiligere communicatie-infrastructuur. Met ons nieuwe telefonie platform streven we naar een geïntegreerd systeem waarbij debiteurklanten snel en eenvoudig direct met de juiste medewerker in contact komen via automatische verificatie.
CAS (Contact Applicatie Syncasso)
Met ons nieuwe platform CAS centraliseerden we alle informatie die onze Service Center-agents nodig hebben, zoals bijvoorbeeld specifieke afspraken met opdrachtgevers. Hierdoor kan ons team sneller en accurater reageren op debiteurklantverzoeken. CAS biedt een efficiënte en persoonlijke ervaring en verbetert tegelijkertijd onze dataverzameling voor analyses. Voor 2025 staan verdere uitbreidingen gepland, zoals het volledig integreren van documentfunctionaliteiten en het door ontwikkelen van CAS voor andere afdelingen binnen de organisatie. Hiermee blijven we investeren in innovatie en optimalisatie voor zowel onze medewerkers als onze opdrachtgevers.
Maak kennis met Sylvia, onze Chatbot
In 2024 ontwikkelden we een geavanceerde chatbot volledig in eigen beheer. Deze chatbot sluit naadloos aan op onze tone-of-voice en biedt directe en begrijpelijke ondersteuning aan debiteurklanten. De chatbot helpt 24/7 bij het beantwoorden van veelvoorkomende vragen en ondersteunt gepersonaliseerde communicatie, waarbij rekening wordt gehouden met datagestuurde inzichten. Voor een organisatie als Syncasso, met een missie in duurzame incasso, vormt de chatbot een waardevol hulpmiddel om efficiëntie en klanttevredenheid te combineren.
De transformerende rol van AI
AI speelt een grotere rol in onze organisatie. Door voorspellende analyses en geautomatiseerde procesverbeteringen maken we onze dienstverlening efficiënter, sneller en klantgerichter. AI helpt ons ook om de communicatie met debiteurklanten te verbeteren, door de juiste toon, timing en kanalen te bepalen. Voorbeelden hiervan zijn ons Minnelijk Maatwerk Model en Verantwoord Dagvaarden Model, die bijdragen aan een duurzame oplossing voor betalingsachterstanden met aandacht voor maatwerk en ethiek. In 2024 optimaliseerde we onze AI-modellen, zodat we nog beter in staat zijn om betaalgedrag en -capaciteit te voorspellen, communicatie te personaliseren en gerechtelijke stappen verantwoord te overwegen. Daarnaast zijn we gestart met een nieuwe ontwikkeling binnen het Minnelijk Maatwerk Model: een voorspelmodel specifiek gericht op de kwetsbare debiteurklant. Dit model operationaliseren we in 2025 verder.
Bekroning met de Credit Management Innovation Award 2024
Een bijzondere erkenning voor onze innovatieve aanpak in 2024 was het winnen van de Credit Management Innovation Award 2024 voor ons wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’. Deze prestigieuze award, uitgereikt door VVCM, erkent baanbrekende innovaties binnen het creditmanagement. Het introduceert een rechtvaardiger en efficiënter systeem voor het oplossen van betalingsachterstanden bij cumulatieve beslagen op inkomsten. In plaats van dat het eerste loonbeslag enkel wordt ingezet om de beslagschuld af te lossen, wordt het beslag proportioneel verdeeld over alle schulden zonder dat daar gerechtelijke kosten voor moeten worden gemaakt Dit voorkomt dat schulden onnodig oplopen en biedt een duurzamere oplossing voor schuldenproblematiek. Ons wetsvoorstel werd bovendien opgenomen als maatregel in het eindrapport van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische schulden, ‘Naar een beter werkende schuldenketen’. De jury sprak haar waardering uit voor onze jarenlange inzet om dit wetsvoorstel te ontwikkelen en op de politieke agenda te krijgen. Ze prees de maatschappelijke bijdrage en de positieve impact op zowel schuldenaren als schuldeisers. De award onderstreept onze toewijding aan maatschappelijk verantwoord incasseren en motiveert ons om ons werk voort te zetten, met als doel een rechtvaardiger en effectiever schuldenbeleid. Met deze erkenning kijken we vol vertrouwen vooruit naar verdere innovaties en samenwerkingen, waarin we blijven streven naar duurzame en ethische oplossingen binnen creditmanagement
Vooruitblik en dank
In 2024 hebben we belangrijke stappen gezet in ons meerjarenplan (2024-2027). We hebben gewerkt aan duurzaamheid, digitalisering en kwaliteitsverbetering. Ook hebben we de samenwerking versterkt, de veiligheid verbeterd en nieuwe technologieën ingevoerd. Daarnaast hebben we bijgedragen aan een beter werkende schuldenketen. De behaalde certificeringen en verbeterde ESG-prestaties laten zien dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen en dataveiligheid serieus nemen.
In 2025 blijven we ons inzetten om problematische schulden te voorkomen en aan te pakken. Dat doen we met duidelijke communicatie, waarin de beleving van de debiteurklant centraal staat, en door gebruik te maken van slimme AI-gestuurde (betaal)oplossingen. Ook houden we ons bezig met de gewenste zorgplicht voor gerechtsdeurwaarders, collectieve afbetalingsplannen en een helder schuldenoverzicht.
Wij bedanken ons team, onze opdrachtgevers en partners voor hun inzet en samenwerking.
Lees ook ons Care-verslagOpent in een nieuwe tab:
Samen zorgen we voor slimme technologie, veilige processen en verantwoorde incasso die voor een eerlijke en efficiente schuldenaanpak zorgen.